Wszystkich wpisów 1798. Aktualnie przeglądzasz wpisy nr 1336 - 1351. Dodaj swój wpis
Visitors
Pomiń formularz i przejdź do przeglądania wpisów
Klauzula informacyjna (RODO)
W związku z treścią art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanego dalej RODO, Prokuratura Okręgowa w Zielonej Górze informuje, że:
1. Administratorem, w rozum. art. 4 pkt 7 RODO, danych osobowych jest Prokurator Okręgowy w Zielonej Górze z siedzibą przy ul. Partyzantów 42 w Zielonej Górze tel. 68 32 91 700, e-mail sekretariat@zielona-gora.po.gov.pl
2. Inspektorem ochrony danych jest Pani Joanna Częstochowska, tel. 68 32 91 737, e-mail: iod@zielona-gora.po.gov.pl
3. Dane osobowe w postaci adresu IP Internauty dokonującego wpisu/zapytania w Księdze Gości przetwarzane są w celu udzielenie odpowiedzi na pytanie Czytelnika.
4. W/w dane osobowe są przechowywane na serwerze strony, a dostęp do nich maja jedynie administratorzy serwisu.
5. Osobie, której dane są przetwarzane przysługuje prawo
a) dostępu do treści swoich danych osobowych, żądania ich sprostowania lub usunięcia, na zasadach określonych w art. 15 17 RODO;
b) ograniczenia przetwarzania, w przypadkach określonych w art. 18 RODO;
c) wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
6. Zadanie pytania wiąże się z odnotowaniem w systemie adresu IP.
Nick: mecenas29
Data dodania: 2008-03-11 13:57:53
Szanowny Panie Redaktorze. Raz jeszcze kopiuję to zamieszczine zdanie : \"...Również przy okazji działalności służbowej dążyć do uzyskania korzyści....\" a cała treść: Z A S A D Y R E L A C J I D O S T R O N góra Prokurator w stosunku do pokrzywdzonego powinien przyjmować zasadę, by prowadzone postępowanie karne nie potęgowało przykrych wrażeń wywołanych przestępstwem. Wytworzyć u pokrzywdzonego przekonanie, iż pozostaje sprzymierzeńcem prokuratora w dochodzeniu jego krzywd. Okazać współczucie, troskę o perspektywy życiowe osoby dotkniętej przestępstwem. Wykazać dbałość o interesy pokrzywdzonych pozostających w ubóstwie, ułomnych, niezdolnych do dochodzenia swoich roszczeń. W stosunku do podejrzanego prezentować takt i stanowczość. Prokurator nie powinien wszczynać postępowania karnego ani usilnie starać się o jego kontynuowanie, gdy zgromadzone dowody wskazują, że oskarżenie było pozbawione podstaw. W postępowaniu przygotowawczym skutecznie dążyć do dokonania wszelkich niezbędnych ustaleń, niezależnie czy przemawiają na korzyść czy niekorzyść podejrzanego. Prawa nie należy interpretować i stosować z przesadną surowością. Jeżeli prokurator wejdzie w posiadanie dowodów przeciwko podejrzanemu a zasadnie przypuszcza, że zostały uzyskane za pomocą niezgodnych z prawem metod, powinien odmówić użycia takich dowodów. Prokurator winien dążyć do wyłączenia się z prowadzenia sprawy przeciwko osobie, z którą ma zatarg osobisty. jaki i przeciwko bliskiej mu osobie. W toku prowadzonych spraw nie może uzależniać się finansowo od uczestników postępowania. Również przy okazji działalności służbowej dążyć do uzyskania korzyści. W stosunkach z adwokatami unikać publicznego prezentowania zażyłości. Przeciwdziałać sytuacjom rodzącym przypuszczenia, że na decyzje merytoryczne mogły mieć wpływ rozwiązania po za procesowe. Widnieje ono na stronie Stowarzyszenia Prokuratorów RP. Proszę więc nie dodawać innych słów, których tam nie ma! Proszę również nie zaciemniać widocznego obrazu. To, co Pan napisał nie istnieje. Proszę nie kłamać! Treść tą zamieściłem i wysłałem wielu. Wszyscy jesteśmy tego samego zdania- skandal! Nie ma tam słów : Nie może... Dziwi mnie tylko fakt, który nasuwa jedno pytanie - Dlaczeg państwo tak czynicie i jaki jest w tym cel? Z wyrazami szacunku oczekując na odpowiedż. Ponadto informuję, że jeszcze wyślę e-mail do p. Prezesa Stowarzyszenia Prokuratorów RP, ponieważ w moim kompurerze jest inna treść, czyli taka jak napisałem.
Nick: Red. do poszkodowana
Data dodania: 2008-03-11 12:11:51
Odp. dla poszkodowana - Żądanie wszczęcia postępowania przygotowawczego powinno nastąpić w formie wniosku procesowego. Może Pani złożyć pisemne zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Wniosek taki poza wskazaniem adresata i autora powinien wyraźnie wskazywać treść żądania i jego uzasadnienie, a także dowody na jakich ma być oparte oskarżenie. Może Pani także złożyć ustne zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa bezpośrednio w prokuraturze. Zostanie Pani wówczas jednocześnie przesłuchana w charakterze świadka, a przesłuchujący Panią prokurator będzie dążył już w momencie przyjmowania zawiadomienia o przestępstwie do uzyskania od Pani wszelkich istotnych z prawnego punktu widzenia informacji w tej sprawie. Po przeprowadzeniu tych czynności zapadnie – zgodnie z procedurą opisaną we wcześniejszej odpowiedzi - decyzja w przedmiocie wszczęcia postępowania. Prosimy także o zapoznanie się z odpowiedzią udzieloną dziś internaucie o Nicku – Ciekawy (ml).
Nick: Red. do mecenas 29
Data dodania: 2008-03-11 12:10:19
Odp. dla mecenas 29 - Na wstępie odpowiedzi pozwalamy sobie zacytować cały akapit ze Zbioru Zasad Etycznych Prokuratora zamieszczony w tytule Zasady relacji do stron: „W toku prowadzonych spraw nie może uzależniać się finansowo od uczestników postępowania. Nie może również, przy okazji działalności służbowej, dążyć do uzyskania nienależnych korzyści.” Wydaje się, że jedyna dopuszczalna interpretacja tego zapisu jest jasna. Wskazuje on na zakaz uzyskiwania przez prokuratora jakichkolwiek korzyści (poza wynagrodzeniem) z tytułu wykonywanego zawodu. W szczególności nie może on uzależniać czynności służbowych od uzyskania od stron czy innych uczestników jakichkolwiek korzyści. Sens słów przytoczonych w Zbiorze jest więc oczywisty. Znalazły się one tam zapewne po to, żeby stanowczo przypominać każdemu prokuratorowi granice zachowań tolerowanych nie tylko przez normy prawa, ale i zasady etyki. Należy także zaznaczyć, że uchwały stowarzyszeń nie stanowią w Polsce źródła prawa powszechnie obowiązującego, nie mogą zatem być podstawą prawną do przyznawania obywatelom jakichkolwiek praw czy nakładania na nich obowiązków. Są one istotne tylko dla członków danego stowarzyszenia. Zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są natomiast: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. Co do relacji pomiędzy władzą dyskrecjonalną a zasadą swobodnej oceny dowodów oraz znaczeniu tych pojęć piszemy obszernie w dziale "ciekawie … nie tylko o prawie". Naszemu Czytelnikowi możemy rekomendować tę lekturę, jako reprezentatywną dla stanowiska redakcji. (ml).
Nick: Red. do Ciekawy
Data dodania: 2008-03-11 12:03:05
Odp. dla Ciekawy - Postępowanie przygotowawcze wszczyna się, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa. Zawiadomienie lub inna informacja nie uzasadniająca takiego podejrzenia, ale zawierająca żądanie wszczęcia daje podstawę do wydania postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania przygotowawczego, albo stanowi przesłankę dokonania koniecznych czynności sprawdzających. Po ich przeprowadzeniu należy wszcząć śledztwo [dochodzenie] lub odmówić tego wszczęcia. Zdarza się, że nawet postępowanie sprawdzające, które nie powinno trwać dłużej niż 30 dni, nie daje wystarczająco jasnych przesłanek do udzielenia odpowiedzi, czy faktycznie podejrzenie zaistnienia przestępstwa jest uzasadnione. Innymi słowy, brakuje argumentów na potwierdzenie, a zarazem możliwości takiej nie da się wykluczyć. W takim przypadku obowiązuje jednak zasada, że należy postępowanie przygotowawcze wszcząć i przeprowadzić je zgodnie ze standardami procedury karnej. Należy zaznaczyć, że niekiedy prokurator [policja] podejmując decyzje o wszczęciu, zmuszony jest kierować się bardziej wskazaniami wiedzy ogólnej niż ustalonymi już faktami w konkretnym przypadku. Np. nagły zgon zdrowego młodego człowieka uzasadnia wszczęcie śledztwa nawet, jeżeli przyczyna jego śmierci jest nieznana, a zwłaszcza brak jest w tym momencie jakichkolwiek przesłanek do przyjęcia, że była to śmierć gwałtowna, zawiniona przez kogokolwiek. Konieczne jest tu przypomnienie, że jednym celów postępowania przygotowawczego [już wszczętego] jest ustalenie, czy przestępstwo zostało dokonane. Przytoczone tu uwagi były konieczne, żeby uzmysłowić złożoność problemu postawionego w pytaniu Czytelnika. Co do zasady decyzje prokuratora, w sensie obiektywnym słuszne i niesłuszne, podlegają weryfikacji przez niezawisły sąd. Także w przypadku niepotwierdzonego oskarżenia. Przesłanką ewentualnej odpowiedzialności prokuratora nie jest treść decyzji sądu, ale przekonanie prokuratora o istnieniu podstaw do wniesienia aktu oskarżenia powzięte na podstawie zgromadzonego wg określonych reguł materiału dowodowego. Przyjęcie odmiennej wykładni bardzo szybko sparaliżowałoby ściganie przestępstw i działalność oskarżyciela publicznego, jakim jest prokurator. Przekonanie jest rodzajem przeżycia o charakterze wewnętrznym, subiektywnym. Przypisanie prokuratorowi odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej czy odszkodowawczej za bezpodstawne wszczęcie postępowania karnego i wniesienia aktu oskarżenia jest oczywiście możliwe, ale po ustaleniu, że jego stanowisko podyktowane było nie wewnętrznym przekonaniem, lecz celowym zamiarem wyrządzenia krzywdy innej osobie. Jeżeli więc prokurator przeprowadziłby postępowanie karne pomimo świadomości, że nie zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa przekroczyłby swoje uprawnienia. Bezpodstawnie prowadzone postępowanie należałoby oczywiście umorzyć. Zakres odpowiedzialności prokuratora zależałby natomiast od tego, czy działał na szkodę interesu publicznego lub prywatnego. Gdyby w postępowaniu doszło do naruszenia takiego interesu, prokurator ponosiłby odpowiedzialność za przestępstwo przekroczenia uprawnień. Brak przesłanki działania na szkodę interesu prywatnego lub publicznego przekreśla możliwość popełnienia przestępstwa przekroczenia uprawnień. Jednak nie wyklucza możliwości poniesienia konsekwencji dyscyplinarnych za oczywistą i rażącą obrazę przepisów prawa i uchybienie godności urzędu prokuratorskiego. (ml).
Nick: Red. do Wesołego Romka
Data dodania: 2008-03-10 13:59:03
Odp. dla Wesołego Romka - Problematykę doręczeń reguluje rozdział 15 kodeksu postępowania karnego. Art. 128 § 1 k.p.k. stanowi, ze orzeczenia (a tymi są wyroki oraz postanowienia) i zarządzenia doręcza się w uwierzytelnionych odpisach, w sytuacjach, w których ustawa nakazuje ich doręczenie, a więc np. w przypadku wydania postępowania o powołaniu biegłego, wydaniu postanowienia o umorzeniu śledztwa lub dochodzenia, postanowienia o odmowie wszczęcia śledztwa lub dochodzenia, postanowienia w przedmiocie dowodów rzeczowych, postanowienia o zawieszeniu śledztwa lub dochodzenia, postanowienia o zabezpieczeniu majątkowym czy postanowienia o zatrzymaniu prawa jazdy. Pismo takie doręcza się za pokwitowaniem odbioru. Stosownie do treści art. 132 § 1 k.p.k. pisma doręcza się adresatowi osobiście. Możliwe jest także doręczenie pisma procesowego za pośrednictwem telefaksu lub poczty elektronicznej. W takim przypadku dowodem doręczenia jest potwierdzenie transmisji danych. Możliwość taką daje art. 132 § 3 k.p.k., który został dodany ustawą nowelizującą z 10 stycznia 2003 roku. Organ prowadzący postępowanie karne ma obowiązek doręczenia orzeczeń, a więc wyroków bądź postanowień pod wskazany przez stronę lub osobę, której prawa zostały naruszone adres dla doręczeń. Art. 138 k.p.k. stanowi, że strona (a w postępowaniu przygotowawczym jest nim podejrzany lub pokrzywdzony), a także osoba niebędąca stroną, której prawa zostały naruszone, przebywająca za granicą ma obowiązek wskazać adresata dla doręczeń w kraju, w razie zaś nieuczynienia tego, pismo wysłane na ostatnio znany adres w kraju albo jeżeli adresu tego nie ma, załączone do akt sprawy uważa się z doręczone. O obowiązku takim organ prowadzący postępowanie powiadamia podejrzanego przed pierwszym przesłuchaniem w tym charakterze po przedstawieniu mu zarzutu, na piśmie, co oskarżony potwierdza własnoręcznym podpisem (art.. 300 k.p.k.), a inne osoby, w tym pokrzywdzonego wtedy, gdy zaistnieją okoliczności wskazujące na taką potrzebę, np. w zależności od rodzaju aktywności zawodowej takiej osoby, wiążącej się z częstymi wyjazdami zagranicznymi. W tym ostatnim przypadku obowiązek taki należy wywieść z art. 16 § 2 k.p.k., który stanowi, że organ prowadzący postępowanie powinien w miarę potrzeby udzielić uczestnikom postępowania informacji o ciążących obowiązkach i o przysługujących im uprawnieniach także w wypadkach, gdy ustawa wyraźnie obowiązku takiego nie stanowi. Przyczyną wprowadzenia tego rodzaju regulacji związane jest z tym, że konieczność doręczania pism procesowych za granicę nie tylko spowodowałoby zwiększenie wydatków w toku postępowania, ale również przyczyniłoby się do zbędnego jego przewlekania. Jeżeli strona postępowania karnego nie podając nowego adresu zmienia miejsce zamieszkania lub nie przebywa pod wskazanym przez siebie adresem, to wówczas pisma pod ten adres wysłane uważa się za doręczone. Zasady doręczeń pism procesowych, o których mowa w art. 138 k.p.k. przestają obowiązywać, wówczas, gdy osoba, o której w tym przepisie mowa poda adres poczty elektronicznej. Wprawdzie o tym, czy adresat jest rezydentem krajowym, czy nie decyduje adres jego serwera, niemniej jednak osoba przebywająca za granicą może bez najmniejszego trudu odbierać pocztę elektroniczną wysyłaną pod jej (polskim) adresem elektronicznym także wtedy, gdy przebywa za granicą. Można więc przyjąć, że w sytuacji, gdy istnieje możliwość korzystania z tej formy doręczania pism procesowych, wskazanie adresata dla doręczeń w kraju nie jest niezbędne, zaś przesyłka elektroniczna wysłana na polski "adres" elektroniczny może być uważana za doręczoną niezależnie od tego, w jakim miejscu świata przebywa adresat, o ile oczywiście nadeszło potwierdzenie transmisji danych. Aby otrzymać korespondencję dotyczącą aktualnego stanu sprawy drogą elektroniczną strony postępowania przygotowawczego oczywiście winny zgłosić stosowny wniosek prowadzącemu postępowanie, podając w nim adres elektroniczny. Można również zgłosić taki wniosek do protokołu przesłuchania przed organem procesowym, a wówczas adres taki winien zostać wpisany przez wykonującego czynność procesową do odpowiedniej rubryki protokołu przesłuchania świadka bądź podejrzanego./mj/
Nick: Red. do gazety stołecznej
Data dodania: 2008-03-10 13:57:08
Odpowiedź dla: gazeta stołeczna- Nie ma najmniejszych przeszkód ku temu, aby strony postępowania przygotowawczego (pokrzywdzony, podejrzany) kontaktowały się z prowadzącym je prokuratorem za pośrednictwem poczty elektronicznej.Kwestię tę reguluje m. in. art. 132 § 3 k.p.k., który stanowi, że pisma procesowe mogą być doręczane za pośrednictwem telefaksu lub poczty elektronicznej. W takim wypadku dowodem doręczenia jest potwierdzenie transmisji danych. Aby otrzymać korespondencję dotyczącą aktualnego stanu sprawy drogą elektroniczną strony postępowania przygotowawczego oczywiście winny zgłosić stosowny wniosek prowadzącemu postępowanie, podając w nim adres elektroniczny. Można również zgłosić taki wniosek do protokołu przesłuchania przed organem procesowym, a wówczas adres taki winien zostać wpisany przez wykonującego czynność procesową do odpowiedniej rubryki protokołu przesłuchania świadka bądź podejrzanego.Pamiętać należy, że prowadzący postępowanie przygotowawcze związany jest tajemnicą śledztwa, stąd też nie na wszystkie pytania strony postępowania przygotowawczego tą drogą będzie mógł udzielić odpowiedzi. Ta zasada obowiązują również w przypadku korzystania z tradycyjnych form komunikowania się, czyli formy pisemnej lub osobistej./mj/
Nick: Ciekawy
Data dodania: 2008-03-10 13:11:25
Jakie skutki prawne spowoduje bezprawne przeprowadzenie postępowania karnego mimo braku uzasadniającej je podstawy faktycznej z art. 303 k.p.k. ?
Nick: Red.do wierzyciela
Data dodania: 2008-03-09 00:03:33
Odp. dla wierzyciel - Ukrywanie przez dłużnika majątku w celu udaremnienia wykonania orzeczenia sądowego, czego skutkiem jest ograniczenie lub udaremnienie zaspokojenia wierzyciela stanowi przestępstwo zagrożone karą do 5 lat pozbawienia wolności. W celu wszczęcia i przeprowadzenia postępowania karnego w tej sprawie powinien Pan złożyć zawiadomienie w najbliższej jednostce policji lub w prokuraturze. (ml).
Nick: Red.do Czytelnika
Data dodania: 2008-03-09 00:01:53
Odp. dla czytelnik- Odpowiedzialności karnej na podstawie kodeksu karnego podlega osoba, która czyni przygotowania do popełnienia przestępstw: 1) wszczęcia i prowadzenia wojny napastniczej (art. 117 kk), 2) ludobójstwa (art. 118 kk), 3) zamachu stanu (art. 127 kk), 4) zamachu na konstytucyjny organ Rzeczypospolitej Polskiej (art. 128 kk), 5) zamachu na jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (art. 140 kk), 6) sprowadzenia zdarzenia zagrażającego życiu, zdrowiu wielu osób, albo mieniu w wielkich rozmiarach, uprowadzenia statku wodnego lub powietrznego, umieszczenia na statku wodnym lub powietrznym urządzenia lub substancji zagrażających bezpieczeństwu osób lub mieniu znacznej wartości (art. 168 kk w związku z art. 163§1 kk, albo w związku z art. 165§1 kk, albo w związku z art. 166§1 kk albo w związku z art. 167§1 kk), 7) katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym (art. 175 kk w związku z art. 173§1 kk), 8) wzięcie zakładnika (art. 252 kk), 9) fałszowania dokumentu (art. 270 kk), 10) fałszowania pieniędzy (art. 310 kk). Niekiedy jako ciekawostkę podaje się (zgodnie z prawdą), że nie podlega karze przygotowanie do zabójstwa. Poza kodeksem karnym karalność przygotowania do popełnienia niektórych przestępstw przewidują m. in.: ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii czy ustawa o wyrobie napojów spirytusowych. (ml).
Nick: Sarenka
Data dodania: 2008-03-07 22:18:59
Bardzo dobra strona dla osób które sie interesują prawem . Bardzo sie interesuje prawem bo chciała bym w przyszłości tez zostać prokuratorem.I dlatego mam pytanie.Czy mogę poprosić o odpowiedz? Wyczytałam u Państwa w dziale \"prawo o prokuraturze\" ,ze prokurator okręgowy jest przełożonym prokuratorów prok.okręgowej, prokuratora rejonowego i prokuratorów prok. rejonowej. To znaczy jeżeli dobrze rozumiem polecenie służbowe prokuratorowi rejonowemu i prokuratorom prokuratury rejonowej może wydać tylko prokurator okręgowy nikt inny z prokuratury okręgowej. Prokurator prokuratury okręgowej nie jest zwierzchnikiem prokuratora prokuratury rejonowej ,ani tym bardziej prokuratora rejonowego i nie może im w związku z tym wydawać żadnych poleceń służbowych. Czy dobrze zrozumiałam to co czytałam w dziale \"prawo o prokuraturze\" ?
Nick: mecenas29
Data dodania: 2008-03-07 21:40:28
\"...Również przy okazji działalności służbowej dążyć do uzyskania korzyści...\" Mam pytanie: O czyją i jaką korzyść tu idzie??? To zdanie zapisane jest w zasadach relacji dla stron w zbiorze zasad etycznych na stronie Stowarzyszenia Prokuratorów RP.! A może to tylko znowu żart prokuratorów !? Czy na tym polega dyskrecjonalność władzy sędziego, prokuratora, policjanta czy swobodna ocena dowodów? Bardzo mi zależy na wyjaśnieniu tych kilku słów, które moim zdaniem nie powinny się tam znależć. Serdecznie dziękuję za wnikliwą i pouczającą stronkę, która jednocześnie przyczyni się do usunięcia wg mnie skandalicznego zdania. Pozdrawiam z nadzieją na odpowiedż.
Nick: poszkodowana
Data dodania: 2008-03-07 14:23:23
Serdecznie dziękuję i proszę mi odpowiedzieć czy zawiadomienie w takiej formie dotyczy również niewinnego oskarżenia. Niniejszym pismem zawiadamiam prokuraturę... o uzasadnionym podejrzeniu i prawdopodobieństwie popełnienia przestępstwa art 266kk.... przez pracownika prokuratury... które polegało na ujawnieniu treści...w sprawie... o sygn. oraz oskarżeń o udział w ... (tym przestępstwie). Sprawa dotyczy zamordowania kilku osób a nie kradzieży gruszek. Moim zdaniem jest to wystarczające zawiadomienie panie redaktorze. Jednak, gdyby się ono okazało nie zawiadomieniem tylko korespondencją wówczas je ponowię. Raz jeszcze serdecznie dziękuję za okazaną pomoc.
Nick: Red. do Komendanta
Data dodania: 2008-03-07 13:45:45
Odp. dla komendant powiatowy- Według Regulaminu wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury lustrację przeprowadza się stosownie do potrzeb, w szczególności gdy pojawią się sygnały o istotnych nieprawidłowościach w działalności danej prokuratury. W przeciwieństwie do wizytacji, która ma charakter kompleksowy o obejmuje wszystkie obszary działalności jednostki, lustrację przeprowadza się po to, aby skontrolować: 1) prawidłowość praktyki na określonych odcinkach pracy, lub 2) przyczyn uchybień w pracy albo 3) nieprawidłowości w działaniu danej prokuratury. Lustracja obejmuje m. in.: kontrolę realizacji ustawowych zadań przez określoną jednostkę prokuratury, ocenę wypełniania obowiązków służbowych przez prokuratorów i pracowników sekretariatu. Do wydania zarządzenia o przeprowadzeniu wizytacji lub lustracji uprawnieni są: Prokurator Generalny (w prokuraturze krajowej oraz w prokuraturach apelacyjnych) oraz prokurator apelacyjny (w prokuraturach okręgowych i rejonowych) i są to ich suwerenne decyzje. Oczywiście informacje o nieprawidłowościach pochodzące od społeczeństwa mogą stanowić inspirację dla wydania zarządzenia o przeprowadzeniu lustracji. Na marginesie należy zauważyć, że od 2007 roku obowiązuje nowy Regulaminu wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury, który zastąpił powoływany przez Pana regulamin z 1992 roku. Tekst nowego Regulaminu jest dostępny na Naszej stronie w dziale Prawo o prokuraturze. (ml).
Nick: Red. do poszkodowanej
Data dodania: 2008-03-07 13:40:38
Odp. dla poszkodowana- W Pani pytaniu należy wyodrębnić 2 zagadnienia i do każdego z nich odnieść się z osobna. Po pierwsze, Pani zawiadomienie dotyczyło tylko przekroczenia uprawnień (nie dotyczyło niewinnego oskarżenia). W takim przypadku wszczęcie postępowania wyłącznie w sprawie przekroczenia uprawnień było działaniem prawidłowym. Organ postępowania przygotowawczego jest uprawniony i zobowiązany zarazem do wszczęcia i prowadzenia postępowania wtedy, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa. Z materiałów, którymi dysponuje prokurator musi wynikać co najmniej poważne prawdopodobieństwo, że popełniono określone przestępstwo. Z treści maila wynika, że nie zawiadamiała Pani prokuratury o niewinnym oskarżeniu i dlatego prokurator mógł nie odnieść się do tej kwestii. Po drugie należy przypomnieć, że organ postępowania karnego kształtuje swoje przekonanie (np. co do winy lub niewinności określonej osoby) na podstawie wszystkich przeprowadzonych dowodów, które ocenia swobodnie z uwzględnieniem zasad prawidłowego rozumowania, a także wskazań wiedzy i doświadczenia życiowego. Prokuratora nie wiąże ani opinia ekspertów, ani zdanie którejkolwiek ze stron zainteresowanych rozstrzygnięciem sprawy. Określając zakres uprawnień prokuratora przy ocenie materiału dowodowego, Sąd Najwyższy w orzeczeniu z 17 września 2001 r. bardzo stanowczo podkreślił, że "stwierdzenie błędów śledztwa oraz sposobu jego zakończenia, a także naprawa wszelkich uchybień następuje w ramach postępowania zażaleniowego". W przypadku wniesienia aktu oskarżenia jego zasadność podlega weryfikacji przez niezawisły sąd na rozprawie głównej lub w innym trybie zastrzeżonym dla procedur sądowych. Oczywiście pogląd ten zachowuje aktualność tylko przy założeniu, że prokurator decydując się na wniesienie aktu oskarżenia działał w dobrej wierze, a więc był przekonany o winie osoby oskarżonej, a przynajmniej o przewadze argumentów oskarżenia nad argumentami przemawiającymi za umorzeniem postępowania.(ml).
Nick: Czytelnik
Data dodania: 2008-03-07 11:01:13
W związku z pytaniem czytelniczki i udzieleniem jej odpowiedzi uprzejmie proszę o sprecyzowanie, które przestępstwa zostały zaliczone do przestępstw ściganych już w postaci przygotowania. Dziękuje z góry w imieniu wszystkich czytelników.