Wypadek przy pracy/ czynność w interesie pracodawcy/ interwencja na rzecz gości hotelowych
Precedensy. Sprawy pracownicze
- Tytuł:
- Wypadek przy pracy/ czynność w interesie pracodawcy/ interwencja na rzecz gości hotelowych
- Wyrok:
- Wyrok SA w Katowicach z dnia 15 grudnia 2005 r., sygn. III AUa 1569/2004
- Treść:
- Dla uznania, że czynność pracownika była podjęta w interesie pracodawcy, nie ma znaczenia okoliczność, czy została uzgodniona z pracodawcą, czy też została podjęta bez jego wiedzy. Nawet subiektywne przekonanie pracownika, że działa w interesie pracodawcy daje podstawę do objęcia takiego działania ochroną przewidzianą w ustawie wypadkowej.
[…] Już na dobę przed wypadkiem na drzewie posesji przylegającej do hotelu siedział kot i miauczał, na co skarżyli się jej goście hotelowi. O skargach gości wiedział też świadek L., który przyszedł do pracy po południu i dowiedział się o wzywaniu straży pożarnej celem ściągnięcia kota. Straż pożarna odmówiła jednak przyjazdu. Wprawdzie Komenda Straży Pożarnej w Z. nie potwierdziła faktu zgłoszenia takiej interwencji 20 października 2001 r., jednak o fakcie domagania się takiej interwencji w straży pożarnej zgodnie zeznali świadkowie i prawdopodobne jest, iż straż faktu takiej interwencji nie odnotowała, ze względu na błahość zdarzenia. Zgodne jednak zeznania świadków co do telefonu do straży pożarnej potwierdzają też ich zeznania co do tego, że na miauczenie kota skarżyli się goście hotelowi, bo bardziej prawdopodobne jest, że to skargi mieszkańców były powodem telefonu do straży pożarnej, a nie prośba starszej kobiety, która koty na sąsiedniej posesji dokarmiała.
Możliwe jest, iż tak jak zeznał ubezpieczony 11 dni po wypadku, starsza kobieta prosiła go o zdjęcie kota z drzewa, co jednak nie wyklucza tego, że miauczący kot przeszkadzał gościom hotelowym, o czym zeznali świadkowie i poprzez telefon do straży usiłowali niewygodną dla renomy hotelu sytuację zlikwidować.
[…] W tych okolicznościach nie można skutecznie zakwestionować faktu, iż do wypadku doszło podczas wykonywania przez ubezpieczonego czynności w interesie pracodawcy, co uzasadnia objęcie go ochroną przewidzianą w art. 6 ustawy z dnia 12 czerwca 1975 r. o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 1983 r. nr 30, poz. 144 ze zm.).
Dla uznania, że czynność była podjęta w interesie pracodawcy nie ma znaczenia okoliczność, czy została uzgodniona z pracodawcą, czy też została podjęta bez jego wiedzy. Nawet subiektywne przekonanie pracownika, że działa w interesie pracodawcy daje podstawę do objęcia takiego działania ochroną przewidzianą w ustawie wypadkowej.
Zważywszy, że hotele są szczególnymi miejscami zamieszkania, starającymi się zapewnić gościom jak najlepsze warunki pobytu, prawdopodobne jest twierdzenie ubezpieczonego co do tego, że jako pracownik hotelu starał się zapewnić przebywającym tam gościom spokój i to przekonanie legło również u podstaw podjętej przez niego interwencji. - Żródło:
- System Informacji Prawnej LEX a Wolters Kluwer business "Lex dla sędziego i prokuratora"
Zobacz również:
Menu główne
Nasze strony
Dla pokrzywdzonych
Dla podejrzanych
Inne strony
Licznik odwiedzin: 161070133