NA PODSTAWIE SFAŁSZOWANEGO DOKUMENTU CHCIAŁ UZYSKAĆ W ANGLII ZAMIENNIK PRAWA JAZDY

Dodano: 2014-12-03

Świebodzin. Prokurator Rejonowy w Świebodzinie skierował do sądu akt oskarżenia przeciwko 34 letniemu mężczyźnie, który w lipcu 2013 r. na terenie Wielkiej Brytanii, użył jako autentycznego sfałszowanego dokumentu wydanego rzekomo przez Starostwo Powiatowe Wydział Dróg w jednej z miejscowości na koło Świebodzina tj. zaświadczenie o posiadaniu uprawnień do kierowania pojazdami mechanicznymi, przedkładając to pismo w urzędzie Driver and Vehicle Licensing Agency na terenie Wielkiej Brytanii - odpowiednika Wydziału Komunikacji. Na podstawie podrobionego przez nieustaloną osobę zaświadczenia - oskarżony starał się o wystawienie wtórnika prawa jazdy (brytyjskieg).

Wymieniony przesłuchany w charakterze podejrzanego - przyznał się do popełnienia zarzucanego mu czynu w całości, wyjaśniając, iż postanowił zdobyć brytyjskie prawo jazdy i w rozmowie z nieustalona osobą, uzyskał informacje, iż kwotę 1100 funtów brytyjskich (faktycznie 200) otrzyma podrobione zaświadczenie, które, jako załącznik do wniosku o wydanie wtórnika, pozwoli mu na uzyskanie brytyjskiego dokumentu uprawniającego do prowadzenia pojazdów.

Za podrobienie dokumentu i użycie go jako autentyczny mężczyźnie grozi kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat./AP

Czytaj więcej:

- w Ciekawie...nie tylko o prawie:

Fałszerstwo intelektualne, czyli urzędowe poświadczenie nieprawdy
Stanowi szczególnie drastyczny przykład czynu skierowanego przeciwko wiarygodności dokumentów [art.270 § 1-3 kk]. Może być popełnione przez osobą mającą prawny status funkcjonariusza publicznego lub szczególny tytuł prawny [upoważnienie] do wystawienia dokumentów określonego rodzaju. Zwykle chodzi o osoby obdarzone cechą zaufania publicznego posiadające kompetencję wystawienia [wytworzenia] dokumentu publicznoprawnego, któremu przysługuje domniemanie prawdziwości. Więcej

Fałszerstwo dokumentu

Słowo "dokument" w rozumieniu powszechnym nie jest jednoznaczne, a dostępne słowniki wymieniają co najmniej jego sposobów rozumienia. Dokumentem w znaczeniu prawnym jest pisemne oświadczenie woli w postaci graficznych znaków słownych opatrzone własnoręcznym podpisem oraz oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej, opatrzone podpisem elektronicznym. Ta ostatnia forma oświadczenia woli zyskała status dokumentu od momentu wejścia w życie przepisów ustawy o podpisie elektronicznym. Bardziej tradycyjne definicje dokumentu ograniczają się do stwierdzenia, że dokument to po prostu zapis informacji mających znaczenie prawne. Poniższe uwagi odnoszą się do takiego właśnie sposobu pojmowania dokumentu. Więcej