PODRABIAŁA PODPISY PRACOWNIKÓW W REJESTRACH ZAJĘĆ PODOPIECZNYCH DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ

Dodano: 2014-12-30

Świebodzin. Prokurator Rejonowy w Świebodzinie skierował do sądu akt oskarżenia przeciwko 51 letniej kobiecie, która będąc zatrudnioną w Domu Pomocy Społecznej na stanowisku kierownika działu opiekuńczo-terapeutycznego, wielokrotnie podrobiła podpisy pracowników działu w rejestrach dotyczących zajęć faktycznie wykonywanych z podopiecznymi.

W toku przeprowadzonego postępowania ustalono, że w Domu Pomocy Społecznej prowadzonego są rejestry dotyczące zajęć faktycznie wykonywanych z podopiecznymi, tj. rejestr terapii przyłóżkowej, zajęć w kuchni, spacerów, a także karta obserwacji mieszkańca i rejestr zajęć w "kąciku urody".

Pracownicy obowiązani są dokumentować czynności wykonane z pensjonariuszami w tych rejestrach i potwierdzić to własnoręcznym podpisem.

W okresie od dnia 30 listopada 2013r. do dnia 23 czerwca 2014r. oskarżona dokonała szeregu wpisów w w/w rejestrach, wskazujących na to, że wykonywano czynności z pensjonariuszami DPS, podczas gdy faktycznie takie czynności nie były wykonywane przez pracowników DPS. Ponadto podrobiła podpisy pracowników przy wpisach potwierdzających fikcyjne czynności opiekuńcze i terapeutyczne wykonane z pensjonariuszami.

Przesłuchiwana w charakterze podejrzanej kobieta przyznała się do popełnienia zarzucanych jej przestępstw.

Oskarżonej grozi kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat./AP

Czytaj więcej:

- w Ciekawie...nie tylko o prawie:

Fałszerstwo intelektualne, czyli urzędowe poświadczenie nieprawdy
Stanowi szczególnie drastyczny przykład czynu skierowanego przeciwko wiarygodności dokumentów [art.270 § 1-3 kk]. Może być popełnione przez osobą mającą prawny status funkcjonariusza publicznego lub szczególny tytuł prawny [upoważnienie] do wystawienia dokumentów określonego rodzaju. Zwykle chodzi o osoby obdarzone cechą zaufania publicznego posiadające kompetencję wystawienia [wytworzenia] dokumentu publicznoprawnego, któremu przysługuje domniemanie prawdziwości. Więcej

Fałszerstwo dokumentu
Słowo "dokument" w rozumieniu powszechnym nie jest jednoznaczne, a dostępne słowniki wymieniają co najmniej jego sposobów rozumienia. Dokumentem w znaczeniu prawnym jest pisemne oświadczenie woli w postaci graficznych znaków słownych opatrzone własnoręcznym podpisem oraz oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej, opatrzone podpisem elektronicznym. Ta ostatnia forma oświadczenia woli zyskała status dokumentu od momentu wejścia w życie przepisów ustawy o podpisie elektronicznym. Bardziej tradycyjne definicje dokumentu ograniczają się do stwierdzenia, że dokument to po prostu zapis informacji mających znaczenie prawne. Poniższe uwagi odnoszą się do takiego właśnie sposobu pojmowania dokumentu. Więcej