KIEROWCA CIĘŻARÓWKI SPOWODOWAŁ WYPADEK. NIE ZATRZYMAŁ SIĘ PRZED ZNAKIEM STOP

Dodano: 2013-09-04

Świebodzin. Prokurator Rejonowy w Świebodzinie oskarżył 60 letniego mężczyznę, który w dniu 28 lutego 2013 r. na obwodnicy Świebodzina kierując samochodem ciężarowym marki Volvo umyślnie naruszył zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w ten sposób, iż kierując samochodem z niesprawnym układem hamulcowym, nie zatrzymał się na skrzyżowaniu dróg przed znakiem STOP, i nie ustąpił pierwszeństwa kierującemu samochodem ciężarowym marki DAF. W ten sposób, doprowadził do zderzenia tych pojazdów w wyniku czego pasażer samochodu marki Volvo doznał obrażeń ciała w postaci: zmiażdzenia kończyny dolnej, rozerwania tętnicy podkolanowej, wstrząsu hipowolemniczego oraz innych obrażeń ciała, które spowodowały realne zagrożenia życia.

W toku przeprowadzonego postępowania powołano biegłego z zakresu techniki samochodowej i ruchu drogowego, który w wydanej opinii stwierdził, iż samochód przed zaistnieniem wypadku miał niesprawny hamulce postojowy oraz różną rzeźbę bieżnika opon.

Z przeprowadzonej analizy i rekonstrukcji przebiegu wypadku drogowego wynika, że kierujący samochodem m-ki Volvo poprzez swoje zachowanie i niesprawny układ hamulcowy nie zastosował się do znaku ostrzegawczego A-7"ustąp pierwszeństwa" znaku nakazu B-20 "Stop" i znaku B-33 "ograniczenia prędkości".

W opinii wskazano, iż przy wystąpieniu awarii układu hamulcowego, użycie hamulca postojowego przez kierującego samochodem m-ki Volvo pozwoliłoby na zmianę przebiegu wypadku drogowego w zakresie jego skutków - gdyby oskarżony użył hamulca postojowego do zatrzymania samochodu z odległości niemniejszej niż 43,8m od linii zatrzymania przed znakiem "Stop" wówczas nie doszłoby do czoło-bocznego zderzenia pojazdów, a samochód m-ki Volvo uderzyłby prawym przednim narożnikiem kabiny w tylny prawy narożnik naczepy samochodu ciężarowego w sposób nie zmieniający toru jazdy pojazdów.

W trakcie przesłuchania oskarżony przyznał, iż przed wyjazdem miał obowiązek sprawdzić stan techniczny pojazdu, czego jednak nie uczynił. Nadto wyjaśnił, iż pomimo takiej sytuacji znajdując się na wiadukcie nie widział potrzeby i nie używał hamulca ręcznego, gdyż jak twierdzi, służy on jedynie do zatrzymywania się gdy stoi się na górce.

Oskarżonemu grozi kara pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat.

W Prokuraturze Rejonowej w Świebodzinie od początku roku z art. 177 par 2 kk (naruszenie zasad w ruchu lądowym, w następstwie czego jest śmierć innej osoby lub ciężki uszczerbek na zdrowiu) zarejestrowano 14 spraw. /AP

Czytaj więcej:
- w Ciekawie...nie tylko o prawie:
Ekspert, biegły, znawca...- Biblijny Król Salomon wydawał wyroki bez pomocy ekspertów. Wystarczył mu sprawny umysł i genialna znajomość ludzkiej psychiki. Czy w dzisiejszym świecie zaawansowanych technologii, mnogości skomplikowanych urządzeń technicznych, wzrostu liczby ludności, zależności jednostki od różnych formalnych i nieformalnych struktur społecznych, a przede wszystkim galopującego rozwoju wiedzy naukowej o tych zjawiskach, byłby w stanie równie sprawnie wydawać wyroki, których mówi się, że mają walor salomonowych. Zapewne w niektórych przypadkach tak. W ogromnej większości zapewne nie byłoby to jednak możliwe. Współczesny wymiar sprawiedliwości na całym świecie z pomocy ekspertów korzysta obficie. Więcej

Wypadek komunikacyjny - W rozumieniu kodeksu karnego, spowodowanie wypadku w komunikacji to zdarzenie wynikające z naruszenia zasad bezpieczeństwa w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, w następstwie którego inna niż sprawca naruszenia osoba doznała obrażeń ciała lub poniosła śmierć [art. 177 § 1-2 k.k.]. Więcej