Uchwała Nr 3/2008 Rady Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym
Dodano: 2008-07-09
1. wyraża głębokie zaniepokojenie trybem i rezultatami prac nad wymienionymi projektami ustaw, znajdujące uzasadnienie w:
a) skierowaniu do uzgodnień międzyresortowych projektu ustawy reformującej ustrój i organizację prokuratury w wersji w istotnym stopniu różniącej się od projektu przedstawionego do zaopiniowania Radzie - w zakresie organów powołanych do wskazania kandydatów na stanowisko Prokuratora Generalnego przy pierwszym jego powołaniu (w projekcie opiniowanym przez Radę kompetencja ta przysługiwała Krajowej Radzie Sądownictwa i dotychczasowej Radzie Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym; pozostawiono ją wyłącznie Krajowej Radzie Sądownictwa);
b) rezygnacji na ostatnim etapie prac nad tym samym projektem, mimo braku jakichkolwiek zastrzeżeń ze strony podmiotów uczestniczących w jego opiniowaniu i uzgadnianiu, ze zmian w: art. 54 ust. 1 ustawy o prokuraturze, która zmierzała do uzależnienia dopuszczalności zatrzymania prokuratora w sytuacjach innych niż ujęcie na gorącym uczynku przestępstwa, tak jak sędziego według art. 80 ust. 1 u.s.p., od zezwolenia sądu dyscyplinarnego (przywrócono obowiązujący obecnie warunek dyskrecjonalnej zgody przełożonego dyscyplinarnego, bez racjonalnych powodów różnicujący immunitet sędziowski i prokuratorski oraz stwarzający możliwość instrumentalnego wykorzystywania przeciwko prokuratorom), art. 77 ustawy o prokuraturze, która zmierzała -przez uchylenie ust. 1a-1b -do eliminacji możliwości zastosowania wobec prokuratora, w toku postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez rzecznika dyscyplinarnego przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, środków technicznych mających na celu kontrolę nieświadomych reakcji organizmu (pozostawiono tę możliwość);
c) pozostawieniu w ustawie o prokuraturze - przy zdecydowanym sprzeciwie środowiska prokuratorskiego, w tym Rady - dwóch innych, wprowadzonych w ubiegłej kadencji parlamentu, podobnie nieuzasadnionych odstępstw od zasady porównywalności pozycji ustrojowej sędziego i prokuratora, to znaczy: instytucji kontroli, z inicjatywy prokuratora przełożonego, wykorzystywania zwolnień lekarskich udzielanych prokuratorom (art. 51b ustawy o prokuraturze), uzależnienia możliwości dalszego zajmowania stanowiska przez prokuratora, który osiągnął wiek uprawniający do przejścia w stan spoczynku, od zgody Prokuratora Generalnego (art. 62a ust. 2-3a ustawy o prokuraturze);
d) braku rezygnacji, mimo licznych uwag zgłoszonych podczas opiniowania i uzgodnień tegoż projektu oraz stanowiska Trybunału Konstytucyjnego zawartego w wyroku z dnia 28 maja 2008 r. (sygn. akt K 40/07), z prerogatywy Krajowej Rady Sądownictwa do wskazywania kandydatów na stanowisko Prokuratora Generalnego, jako kompetencji wykraczającej poza dziedziny związane z niezależnością sądów i niezawisłością sędziów;
e) wprowadzeniu do tego projektu, na posiedzeniu Rady Ministrów w dniu 3 czerwca 2008 r., zmian skutkujących dewaluacją funkcji Prokuratora Generalnego i daleko posuniętym podporządkowaniem jej Prezesowi Rady Ministrów, ze szkodą dla autorytetu prokuratury jako niezależnego, apolitycznego organu ochrony prawnej państwa (art. 10c ustawy o prokuraturze według projektu);
f) przesunięciu reformy prokuratury o rok, co może poskutkować jej zaprzepaszczeniem;
g) odstąpieniu od podwyższenia z dniem 1 stycznia 2009 r. kwoty bazowej dla wynagrodzeń sędziów w drugim z projektów opiniowanych przez Radę w dniu 29 lutego 2008 r. oraz braku alternatywnej propozycji dostosowania wynagrodzeń sędziów i prokuratorów do poziomu wzrostu kosztów utrzymania, z uwzględnieniem pozycji sędziego i prokuratora w systemie organów państwowych oraz innych ustawowych uwarunkowań obu profesji;
2. zwraca się do Prokuratora Generalnego jako Ministra Sprawiedliwości o:
a) wyjaśnienie okoliczności wprowadzenia do projektu ustawy nowelizującej ustrój i organizację prokuratury zmian, o których mowa w pkt 1 lit. a-b niniejszej uchwały, oraz jego zgodności z przepisami regulującymi tryb prac nad rządowymi projektami ustaw;
b) podjęcie, z udziałem przedstawicieli prokuratury, prac nad projektem autopoprawki do tego projektu, która uwzględni krytyczną opinię Rady w zakresie pkt 1 lit. c-f uchwały, w czasie umożliwiającym uchwalenie tejże autopoprawki przez Radę Ministrów i zgłoszenie jej w Sejmie przed zakończeniem drugiego czytania projektu;
c) przedstawienie prokuratorom w terminie do 15 lipca b.r. akceptowanych przez Radę Ministrów rozwiązań prawnych, gwarantujących im jednakowy wzrost wynagrodzenia za pracę na poziomie nie niższym niż pierwotnie przewidywany w projekcie ustawy nowelizacyjnej, o którym mowa w pkt 1 lit. g uchwały;
d) brak poparcia dla podanej do publicznej wiadomości propozycji Krajowej Rady Sądownictwa, by wzrost wynagrodzeń sędziów osiągnąć w drodze tzw. dodatków za orzekanie, które burzyłyby ustrojową zasadę równości statusu socjalnego sędziego i prokuratora na takim samym stanowisku, gdyż prokuratorom z oczywistych względów przyznane być nie mogą.
Menu główne
Nasze strony
Dla pokrzywdzonych
Dla podejrzanych
Inne strony
Licznik odwiedzin: 161544365