SKARGA PROKURATORA DO WSA NA UCHWAŁĘ RADY MIASTA ŻAGAŃ W SPRAWIE ZAKAZU PALENIA WYROBÓW TYTONIOWYCH

Dodano: 2010-04-01

Zielona Góra - Wydział II Postępowania Sądowego. Prokurator Okregowy skierował w dniu  31 marca 2010 roku do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim skargę na uchwałę Rady Miasta Żagań z dnia 27 sierpnia 2009 r., Nr XLV/140/09 w sprawie zakazu palenia wyrobów tytoniowych w niektórych miejscach publicznych na terenie Miasta Żagań.

Zaskarżonemu aktowi prawa miejscowego prokurator zarzucił, iż wydany został z istotnym istotne naruszeniem prawa - art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 142 poz. 1591 z 2001 r. z późn. zm.) w zw. z art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 10, poz. 55 z 1996 r. ze zm.) polegającym na wprowadzeniu zakazu palenia wyrobów tytoniowych w placówkach oświatowych oraz w restauracjach, pubach i kawiarniach, pomimo braku upoważnienia ustawowego do wprowadzania przez radę gminy stref wolnych od dymu tytoniowego obejmujących miejsca objęte już ustawowym zakazem palenia wyrobów tytoniowych ustanowionym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.

Podnosząc powyższy zarzut w skardze wniesiono o stwierdzenie nieważności uchwały Rady Miasta Żagań z dnia 27 sierpnia 2009 r., Nr XLV/140/09 w sprawie zakazu palenia wyrobów tytoniowych w niektórych miejscach publicznych na terenie Miasta Żagań, w części obejmującej § 1 pkt 3 i § 1 pkt 6, to jest ustanawiającej zakaz palenia wyrobów tytoniowych w placówkach oświatowych oraz w restauracjach, pubach i kawiarniach.

W uzasadnieniu skargi prokurator podniósł, iż ustanawiając generalny i nieprzewidujący jakichkolwiek wyjątków zakaz palenia wyrobów tytoniowych w placówkach oświatowych oraz w restauracjach, pubach i kawiarniach uchwałodawca wkroczył w materię ustawową, bowiem zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 10, poz. 55 z 1996 r. ze zm.) palenie wyrobów tytoniowych w szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych jest zabronione jedynie poza pomieszczeniami wyodrębnionymi i odpowiednio przystosowanymi, zaś odnośnie lokali gastronomicznych (do których należą niewątpliwie puby, kawiarnie i restauracje) jedynie poza wyraźnie wyodrębnionymi miejscami, względnie w przypadku lokali wieloizbowych poza pomieszczeniami wyodrębnionymi i odpowiednio przystosowanymi.

Przepis art. 5 ust. 4 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych przyznający radom gmin kompetencje do ustanawiania stref wolnych od dymu tytoniowego stanowi zaś, iż rada gminy (rada miasta) może ustalić, w drodze uchwały jako strefy wolne od dymu tytoniowego miejsca przeznaczone do użytku publicznego inne niż wymienione w art. 5 ust. 1, wyznaczając w ten sposób granice delegacji ustawowej do tworzenia w tym zakresie akt aktów prawa miejscowego.

Wyeliminowanie z obrotu prawnego wadliwego aktu prawa miejscowego ma przy tym istotne znaczenie praktyczne, albowiem zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych palenie wyrobów tytoniowych w miejscach objętych zakazami stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny do 5000 zł./TŚ